درمان کرونا با کمک سلول های بنیادی خون قاعدگی

درمان کرونا با کمک سلول های بنیادی خون قاعدگی

درمان کرونا با کمک سلول های بنیادی خون قاعدگی
در حال حاضر بیش از 227 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری«کووید-19» مبتلا شده و بیش از 4 میلیون نفر نیز در دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر بیش از 227 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری«کووید-19» مبتلا شده و بیش از 4 میلیون نفر نیز در دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. شیوع و همه گیری ویروس کرونا، کشور ما را نیز در وضعیت بحرانی قرار داده و سیستم بهداشتی و درمانی را نیز با چالش های جدی مواجه کرده است.

اگرچه هم اکنون واکسن ها به عنوان فرآورده های نوظهور به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری به تولید رسیده اند اما همچنان درمان قطعی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری محسوب نمی شوند؛ بیماری که اغلب افراد پس از ابتلا دچار عوارض ریوی و سندرم زجر تنفسی می شوند.

اهمیت این مساله باعث شده تا هم اکنون برای کاهش عوارض ریوی و کمک به بهبود این بیماری کارآزمایی های بالینی مختلفی شامل استفاده از داروهای گوناگون، تجهیزات و روش های پیشرفته درمانی از جمله سلول درمانی در دنیا آغاز شود.

در این میان نقش فناوری سلول‌ های بنیادی در کاهش اثرات شدید این بیماری، تاثیرگذاری خود را نسبت به برخی از مطالعه ‌ها بیشتر نمایان کرده‌ است؛ پژوهش های مختلفی نشان داده اند که سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC) می توانند به انواع گوناگونی از سلول ‌‌ها تمایز پیدا کنند و نقش مهمی در کاهش التهاب سیستمیک و افزایش ایمنی بدن داشته باشند.

اگرچه هم اکنون داده های بالینی پیرامون مداوای بیماری کرونا با کمک سلول ‌های بنیادی در گام‌ های آغازین قرار دارد اما محققان پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی نیز همگام با پژوهشگران دنیا تحقیقات مهم و اساسی در این زمینه انجام داده اند.

دکتر محمد رضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: از جمله اقدامات مهمی که ما امسال انجام داده ایم انجام کار پژوهشی پیرامون درمان کووید 19 با استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی است؛ هم اکنون این طرح دو فاز کارآزمایی خود را سپری کرده و مراحل نهایی خود را سپری می کند.

این دکترای تخصصی بیو شیمی بالینی افزود: در این طرح با رعایت تمام اصول اخلاق پزشکی و حرفه ای به بیماران مبتلا به کرونا که در مرحله و درجه شدید درگیری ریوی و آسیب های ریه قرار دارند، فرآورده های سلول بنیادی تزریق می شود؛ طرحی که هم اکنون تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده و به نتایج خوب و مطلوبی نیز رسیده است.

وی اظهارداشت: شکر خدا هم اکنون درصد قابل قبولی از این بیماران در مقایسه با افرادی که این فرآورده های سلولی را دریافت نکرده اند یا در گروه های دیگر مطالعاتی قرار داشته اند، بهبود پیدا کرده اند؛ امید است تمام بیماران مبتلا به کرونا بتوانند با این شیوه از بیمارستان ترخیص شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون این کار تحقیقاتی ادامه دارد و می تواند به عنوان یک روش درمانی مناسب برای بیمارانی که وارد فازهای شدید و حاد کووید -19 شده اند و در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از بیماران بستری شده در ICU که با کمک دستگاه تنفس می کنند، پیش آگاهی خوبی نسبت به این قضیه ندارند از اینرو اغلب با مرگ و میر زیادی همراه هستیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم در ادامه راه، نتایج اولیه این طرح تکمیل شود و در یک اشل بزرگتر برای بیمارانی که واقعا به داروهای آنتی ویرال (ضد ویروس کرونا) و سایر درمان های موجود پاسخ نداده اند و مراحل وخیمی را سپری می کنند و متاسفانه منجر به مرگ هموطنان می شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

000
خواندن 1837 دفعه


پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی، از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

آخرین مطالب بلاگ

دستاوردهای آموزشی

دستاوردهای آموزشی

دستاوردهای آموزشی اخذ موافقت بوردهای تخصصی و هیأت...

دستاوردهای درمانی

دستاوردهای درمانی

دستاوردهای درمانی راه اندازی نخستین کلینیک فوق تخ...

دستاوردهای پژوهشی

دستاوردهای پژوهشی

دستاوردهای پژوهشی ارایه 822 مقاله داخلی و خارجی ا...

تولیدات

تولیدات

دستاوردهای تولیدی تولید موفقیت آمیز انواع آنتی با...

سایر

سایر

سایر دستاوردها 1-احداث پروژه عمرانی مجتمع تحقیقات...

عضویت ها

عضویت ها

عضویت پژوهشگاه در شبکه های تحقیقاتی کشور شبکه سرط...

گالری تصاویر

آمار سایت

ما 528 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

نماد الکترونیکی

جستجو