اطلاع‌رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد

اطلاع‌رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد
اطلاع‌رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا تاکید کرد: اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص اخبار حوزه علم و فناوری از جمله انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می‌گیرد، می‌تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که علی‌رغم تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور درحال تلاش و خدمت‌رسانی به جامعه و کشور هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا صادقی، رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی در مراسمی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و در آستانه روز خبرنگار، صبح امروز (۱۶ مردادماه) در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا برگزار شد، ضمن تبریک این دو مناسبت تأکید کرد: در پژوهشگاه ابن‌سینا تلاش می‌کنیم در جهت شکوفایی کشور و رفع نیازهای جامعه گام برداریم و اصحاب رسانه در این مسیر ما را یاری می‌کنند. خبرنگاری شغل شریفی است که با سختی و مشکلات زیادی همراه است.

دکتر صادقی خاطر نشان کرد: امروز در کشور به واسطه شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و همچنین شرایط اقتصادی کشور، اطلاع‌رسانی صحیح از سوی اصحاب رسانه می‌تواند در دمیدن روحیه امید در جامعه و استمرار حرکت به جلو بسیار مؤثر باشد. با گسترش رسانه‌ها و تنوع شبکه‌های مجازی، گاهی با اخباری مواجه هستیم که مسیر نادرستی را ایجاد کرده و حس ناامیدی در جامعه القا می‌کنند و در این بین، نقش اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی افزود: نقش خبرنگاران در شرایط فعلی در حوزه کرونا بسیار مهم است. ایران کشوری است که از پیشینه چند هزار ساله برخوردار است و در عین حال، در دین مبین اسلام نیز به همه جنبه‌ها زندگی انسان توجه شده است؛ اما در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم که با وجود هشدارهای متعدد مسئولین، مردم به بحث سلامت خود توجه چندانی نداشته و باوجود این شرایط سخت کرونا، از دورهمی و سفر پرهیز نمی‌کنند. این بی‌توجهی را در جنبه‌های دیگر از جمله مسئله محیط زیست، مصرف (بی‌رویه) آب و برق نیز مشاهده می‌کنیم.

دکتر صادقی خاطر نشان کرد: هرجا اصحاب رسانه به موقع ورود پیدا کرده و اطلاع‌رسانی صحیحی داشته‌اند، توانسته‌اند مردم را در یک حرکت اجتماعی با خود همراه کنند. اکنون اصحاب رسانه وظیفه دارند در زمینه کرونا و سایر مسائل روز جامعه، نقش پررنگ‌تری ایفا کنند و مصالح کشور را مورد توجه ویژه قرار دهند.

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد: نقش اصحاب رسانه در حوزه علم و فناوری بسیار حائز اهمیت است. زیرا گاه اخباری در این حوزه‌ها منتشر می‌شوند که یأس و ناامیدی را در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان ایجاد می‌کنند.به همین دلیل اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص اخبار حوزه علم و فناوری از جمله انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می‌گیرد، می‌تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که علی‌رغم تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور، درحال تلاش و خدمت‌رسانی به جامعه و کشور هستند.

نقش مهم خبرنگاران در انتشار دستاوردهای پژوهشگران

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا جهاد دانشگاهی، ضمن گرامیداشت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار گفت: همکاران ما در پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه تولیدمثل و درمان ناباروری فعالیت می‌کنند و اصحاب رسانه‌ و خبرنگاران، نقش مهمی در عمومی‌سازی نتایج یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشگران دارند.

دکتر صادقی تبار خاطر نشان کرد: امروز، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است؛ نهادی که نیروهای آن اساساً از قشر فرهیخته و دانشگاهی کشور و دلسوخته برای رفع نیازهای مردم و جامعه هستند. نیروهای جهاد دانشگاهی در استفاده از توانمندی‌های داخلی و تبدیل این توانمندی‌ها به اقداماتی که مورد نیاز جامعه است، بسیار موفق عمل کرده‌اند و تاکنون توانسته‌اند، کارهای بزرگ و مفیدی برای کشور انجام دهند.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهادی است که چندان درگیر بروکراسی‌های اداری نیست و از این جهت بسیار موفق بوده است. اگر جهاد دانشگاهی توانسته ‌است در هر حوزه‌ای (که ورود پیدا کرده است)، خدمت‌رسانی مطلوبی به مردم داشته باشد، به واسطه جایگاه این نهاد و نیروهای جهادگر آن بوده است.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تأکید کرد: در حوزه پژوهش‌های علوم زیستی و تولیدمثل، پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس و ارائه خدمات تولیدمثل در سال ۱۳۸۲ تلاش کرده است تا در مرزهای دانش حرکت کند و علاوه بر اینکه جدیدترین و به‌روزترین دانش را در اختیار داشته باشد، خود نیز در تولید این دانش پیشرو باشد و می‌توانیم بگوئیم که در حوزه‌های مختلف، تأثیرگذار بوده‌ایم.

دکتر صادقی تبار افزود: به عنوان مثال، شاهد ورود بیمه‌های درمانی به بحث درمان‌های ناباروری هستیم که بخشی از این اقدام، ناشی از تلاش مستمر همکاران پژوهشگاه ابن‌سینا طی یک دهه اخیر بوده است. امروز، فرهنگ مردم تغییر یافته و مانند گذشته، به درمان‌های ناباروری به عنوان یک درمان لوکس و لاکچری نگاه نمی‌شود، بلکه یک درمان ضروری و مهم برای حفظ (بنیان) خانواده‌ها است. در این بین، اصحاب رسانه نیز نقش مهمی در پوشش خبری این موضوع داشته‌اند.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به دیگر حوزه‌های فعالیت این مرکز گفت: بحث سلول‌درمانی نیز که درحال حاضر در پژوهشگاه ابن‌سینا در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاصل تلاش پژوهشگران در جهت رفع نیازهای مردم است که توسط اصحاب رسانه، به خوبی برای عموم جامعه و متخصصان انعکاس پیدا کرده است. اندومتریوز، سقط مکرر و درمان ناباروری، از حوزه‌های موفقی محسوب می‌شوند که پژوهشگران پژوهشگاه ابن‌سینا در آن مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر رامین قهرمان زاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی، به فعالیت‌های پژوهشگران گروه جنین‌شناسی این پژوهشگاه در حوزه تولید جنین گاوی اشاره کرد و افزود: این فناوری اکنون وارد بازار و مراحل‌تجاری‌سازی آن انجام شده است. با توجه به بحران کم‌آبی و خشکسالی، این تحقیقات روی حیوانات دیگری مانند گاومیش و شتر که به دلیل ارزش بالای غذایی و هزینه‌های مصرفی پایین، مقرون به صرفه هستند، درحال پیگیری است.

دکتر قهرمان زاده افزود: یکی از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه ابن‌سینا از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا بود که همچنان درحال فعالیت بوده و بسیاری از مواد مورد نیاز نیز توسط پژوهشگران ابن‌سینا تولید شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بخش دیگر فعالیت‌ها در زمینه تولید زخم‌پوش‌ها است. دانش فنی تولید این زخم‌پوش‌ها تکمیل شده و در نهایت تا سال آینده، محصولات تولیدی پژوهشگاه ابن‌سینا وارد بازار خواهند شد.

 

000
خواندن 1592 دفعه


پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی، از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

آخرین مطالب بلاگ

دستاوردهای آموزشی

دستاوردهای آموزشی

دستاوردهای آموزشی اخذ موافقت بوردهای تخصصی و هیأت...

دستاوردهای درمانی

دستاوردهای درمانی

دستاوردهای درمانی راه اندازی نخستین کلینیک فوق تخ...

دستاوردهای پژوهشی

دستاوردهای پژوهشی

دستاوردهای پژوهشی ارایه 822 مقاله داخلی و خارجی ا...

تولیدات

تولیدات

دستاوردهای تولیدی تولید موفقیت آمیز انواع آنتی با...

سایر

سایر

سایر دستاوردها 1-احداث پروژه عمرانی مجتمع تحقیقات...

عضویت ها

عضویت ها

عضویت پژوهشگاه در شبکه های تحقیقاتی کشور شبکه سرط...

گالری تصاویر

آمار سایت

ما 528 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

نماد الکترونیکی

جستجو